Rávezető játékok

Bújócska

Készlet: 8×8-as tábla, 10-10 korong

Játék menete:

  • A két fél felváltva pakolja le a korongjait a tábla tetszőleges mezőire.
  • Bárhova rakhatnak korongot, kivéve olyan mezőre, ahol ellenfelük egyik korongja „látja őket”.
  • Egy korong akkor látja a másikat, ha azonos vonalon, soron, vagy azonos átlón állnak.

Játék vége: Az a játékos, aki olyan mezőre teszi korongját, ahol ellenfele egy korongja látja, veszít.

Történet: „A két tábor csapatos bújócskát játszik, vagyis aki meglátja a másikat, az nem.”

Stratégia:

  • Mivel akkor nyerünk, ha ellenfelünk lépésképtelen, vagyis nem tud lépni, célunk, hogy minél több mezőt elvegyünk az ellenféltől, hogy minél kevesebb helyre tudjon csak rakni. Ezért a játék elején nem éri meg azokra a sorokra vagy vonalakra rakni a korongjainkat, amiket már elfoglaltunk.
  • Az első korongunkat célszerű a centrumba tenni, mivel ott tudjuk elfoglalni a legnagyobb területet. Hasonlóan, a tábla szélére rakni általában gyengébb lépés

Gyakori Kérdések:

  • A saját korongjaim láthatják egymást? Igen.
  • Fehér korongok is tehetek fekete mezőre, vagy csak fehérre? Igen.

Kutyák és macskák

Készlet: 5×5-ös tábla, 10-10 korong

Játék menete:

  • A két fél felváltva pakolja le a korongjait a tábla tetszőleges helyeire.
  • Bárhova rakhatnak korongot, kivéve olyan helyre, ahol ellenfelük egyik korongja „látja őket”.
  • Egy korong akkor látja a másikat, ha az egy tőle szomszédos mezőn helyezkedik el.

Második verzió:

  • A szabályokon annyit enyhítünk, hogy a korongok átlósan nem látják egymást.

Játék vége: Az a játékos, aki olyan helyre teszi korongját, ahol ellenfele egy korongja látja, veszít.

Történet: „A kutyák és a macskák ősi ellenségek, nem jönnek ki jól egymással, ezért nem lehetnek egymás mellett. (Kiskutyákat és nagy, Garfield méretű macskákat képzeljünk el, szóval körülbelül egyenlők az erőviszonyok.) Ha egy kutya és egy macska egymás mellé kerül, elkezdenek civakodni, és nyílván annak a félnek van előnye, aki már hamarabb a táblán volt.  ”

Második verzió: „A kutyák és a macskák egy kicsit kibékültek, így átlósan már nem bántják egymást.”

Stratégia:

  • Az első korongot itt is a tábla közepére érdemes rakni, mivel így vehetjük el a legnagyobb területet ellenfelüktől, aki így máris csak a tábla szélére pakolhatja fel korongjait.
  • Ez is szintén egy területfoglalós játék, ezért a bújócskához hasonlóan itt is arra törekszünk, hogy ellenfelünket lépésképtelen helyzetbe hozzuk.
  • Ebből következik, hogy egymás mellé nem éri meg pakolni a korongjainkat, törekedjünk arra, hogy mindig nagyobb területet fedjük le.
  • Két lépés közül általában az az erősebb, amivel több mezőt veszünk el ellenfelünktől.

Második verzió:

  1. Még mindig a tábla közepére éri meg kezdeni, majd ezután L-alakban rakosgatva korongjainkat tudunk a legnagyobb területet elfoglalni.

Gyakori Kérdések:

  • A saját korongjaim láthatják egymást? Igen.
  • Fehér korongok is tehetek fekete mezőre, vagy csak fehérre? Igen.

Tic-tac-toe

Készlet: 3×3-ös tábla, 5-5 korong

Játék menete: A két fél felváltva pakolja le a korongjait a tábla tetszőleges helyeire.

Játék vége:

  • Az a játékos nyer, aki ki tud gyűjteni 3 korongot egy vonalon, soron, vagy átlón.
  • Ha a tábla betelt, és egyik játékos sem gyűjtött ki 3-mat, a játék döntetlen.

Stratégia:

  • Szokás szerint a tábla közepére kezdés lesz itt is a jövedelmező.
  • Ha ezután ellenfelünk az egyik sarokmezőre lép, folyamatosan támadunk, de ha ellenfelünk nem nézi el, a parti döntetlennel ér véget.
  • Ha viszont ellenfelünk a mi korongunk mellé rakja le első korongját kettős fenyegetéssel megnyerjük a játékot:
  • Próbáljunk meg egyszerre két 3-mas kigyűjtésével fenyegetni, így ellenfelünk csak az egyiket tudja majd kivédeni.

Tigrisek és bivalyok

Készlet: 5×4-as tábla, 2 tigris, 8 bivaly

Játék menete:

  • Felállítjuk az alapállást: a tigriseket a b1 és c1 mezőre valamint a bivalyokat a 4. és 5. sorba.
  • A tigrisek és a bivalyok is minden irányba (előre, hátra, jobbra és balra) egyet tudnak lépni. A tigrisek akkor tudnak ütni, ha van egy mező távolság a bivalyok és köztük.
  • A tigrisek kezdenek.

Játék vége:

  • A tigrisek nyernek, ha leütik az összes bivalyt.
  • A bivalyok nyernek, ha úgy beszorítják a tigriseket, hogy nem tudnak lépni.
  • Döntetlennel végződik a játszma, ha sem a bivalyok, sem a tigrisek nem tudnak nyerni.

Stratégia:

  • A tigriseknek célszerű L alakban elhelyezkedniük, ilyenkor védik egymást a legjobban.
  • Csak akkor tudnak nyerni, ha kettős támadásokat hoznak létre