Országszerte oktatnak a baptista sakkbajnokok

Mikulás-körútra indultak az ország baptista általános iskolái között a Baptista Szeretetszolgálat támogatott sakkozói: a nemrégiben az U20-as világbajnokságra is kijutott Terbe Julianna, Terbe Zsuzsanna és edzőjük, Radnai Ádám.

A három általános iskolát és egy gimnáziumot érintő körút során a Polyhistor Academy tehetségkutató központot megalapító oktatók célja az volt, hogy előadásaikon népszerűsítsék a táblajátékok készségfejlesztő hatásait, illetve a próbajátékokon megtalálják az iskolákban tanuló tehetséges gyerekeket és őket tudásuk továbbfejlesztésére ösztönözzék.

A turné első állomása a Pannonhalmi Béla Baptista Iskola volt, ahol mindennapos a sakkoktatás, ezért itt előadás helyett háziversenyt tartottak alsó és felső tagozatos kategóriában. Az oktatók ezt követően a petőfibányai Petőfi Sándor Baptista Általános Iskolát és a budapesti Addetur Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskolát látogatták meg, illetve a törökszentmiklósi Kölcsey Ferenc Általános Iskolát, ahol szintén van rendszeres táblajáték-oktatás Görömbei Zoltánné igazgató-helyettes jóvoltából.

Az edzők az országot járva azt tapasztalják, mindenhol lehet találni olyan gyerekeket, akikben megvan az alapvető érzék a logikai játékokhoz, hiszen azokhoz ezen a szinten nem csak fizikai erőnlétre, de elméleti tudásra sincs szükség.

Az oktatók elmondásuk szerint a sakkra és egyéb táblajátékokra ma már elsősorban a „puha képességek”, azaz a nem egzakt, viszont az élet minden területén hasznos tudásokat átadó, progresszív oktatás eszközeként gondolnak. A fizikai edzésen alapuló sportokhoz képest ezen játékok gyakorlása kevesebb időt vesz el, mégis, ha a tanulást komolyan vesszük, a gyerekekben olyan fontos készségek fejlődnek ki, mint a döntéshozási készség, a hosszú távú stratégia építésére való képesség, az empátia és a konfliktuskezelés.

Az edzők a játékok gyakorlását a kisebb tanítványokkal a játékosított, azaz a stratégiai alapismereteket mesei köntösbe bújtató játékvariációkon kezdik, így az oktatás a szórakoztatásból és a történetmesélésből fokozatosan jut el az elméleti stratégiai tudásig.

Vélemény, hozzászólás?